Monday, June 19, 2006

Propaganda Gol & Gincu

Sempat juga aku menonton Gol & Gincu The Series (GG) sekejap-sekejap sewaktu agak bosan melihat permainan hambar Jepun dan Crotia malam tadi. Wah, hidung otakku dapat mencium bau-bau propaganda yang meloyakan. Hampeh tul!

+ Dialog antara Putri dengan rakan futsalnya yang berbangsa Tionghua (pengacara 3R tu) yang menyebut bahawa Melayu, Cina, India cuma nama. Tiada beza bangsa antara ketiga-tiganya. Aku khuatir ini adalah bunga-bunga sebelum ungkapan "Islam, Kristian, Hindu cuma nama. Tiada beza antara semua agama. Semuanya membawa kebaikan"

- Masih adegan yang sama. Si nyonya didekati seorang jurujual Tionghua yang langsung menegurnya dengan bahasa Mandarin tapi tidak difahami si nyonya. Sebelum itu Putri juga ditegur dengan bahasa Mandarin oleh si jurujual kerana disangkanya Putri berbangsa Cina. Apabila si nyonya tidak tahu membalas teguran tersebut, penjelasannya kepada Putri (lebih kurang begini), "I orang Cina tapi tak tahu cakap Cina, apa masalahnya?". Aku khuatir selepas ini bangsa Melayu turut dibolehkan memakai alasan yang sama.

* Adegan Putri dengan Zie tentang apa makna Melayu. Zie dalam nada jujur tapi isinya sinis menyindir, "Habis kalau masuk sukan lumba lari 100 meter takkan nak pakai baju kurung?". Kata Zie lagi, "Kalau macam tu, you tak boleh makan burger, tak boleh ( aku dah lupa) dan tak boleh sambut Valentine!". Balas Putri, "Tak boleh sambut Valentine? Wo, it's sucks!".
Masalahnya, boleh ke sambut Valentine? Wei, mufti dah keluar fatwa haram sambut Valentine tahu dak? Sekali datang diorang ni kata "sucks" pulak kalau tak boleh sambut Valentine. Bakau darah tul!

% Adegan bebudak jaga datang sound Putri dengan Reza duduk dalam kereta berdua-duaan dalam gelap. Last sekali, budak jaga minta rasuah. Maknanya, orang yang datang tegur maksiat ni ada niat lain. Sekarang ni, kita ditunjukkan yang salah ialah budak jaga yang minta rasuah, bukannya Putri dengan Reza yang duduk berdua-duaan.

@ Kawan kolej Shasha yang tanya Shasha pasal Zie, "Eh, Zie tu lelaki-wannabe ke? Siap dengan rambut pendek, shorts semua!" Terus si Shasha jawab, "Ikut dia la nak pakai apa pun. Asalkan dia rasa selesa, oklah!" Aku pulak jawab, "Wah, banyak cantik. Engkau punya selesa je kira. Aurat tak payah kira?"

# Zarina AF2 tegur Putri, "Hei, Putri! Sebagai kawan, aku nak cakap sikit dengan ko. Boleh tak ko jangan pakai seksi-seksi? Kena rogol nanti baru tahu! Sekali si Shasha lak menyampuk, "Wei, pakaian bukan sebabnya orang kena rogol tau! Budak sekolah, makcik-makcik pun kena rogol apa!" Eh, dia ni suka ke kalau orang perempuan kena rogol?

= Itu baru aku tengok sambil-sambil tu. Kalau aku tengok dari awal sampai habis,mesti lagi banyak yang aku jumpa. Apa la nak jadi negara aku ni. Malaysia Boleh!



6 comments:

Anonymous said...

erm..apa yg hang cuba sampaikan tu memang ada kat kepala aku bila aku tengok crita tu ari tu..aku suka series dia cuma that episod really buat aku x senang duduk..susah la jugak bila dialog dia memang sangat2 la bertentangan dgn islam..ya..tak salah kalau nak cakap omputih or pakai seluar dgn baju, makan burger or what so ever..tapi kalau sampai part aurat, pergaulan, agama tu pun dah dia org amik ringan..aku memang tak setuju..

Anonymous said...

"well u only see what u wanna see" is exactly what happened here... hanya satu episode but the condemnation like hell... u should have watch the entire series, at least few of them and see the beauty behind it. pros and cons biasa ada, tapi untuk menganjakkan paradigma & melihat sesuatu itu secara menyeluruh & not on the surface sahaja is difficult. bagaimana Melayu hendak maju sekiranya kita menegur pada ilmiah yang setebal kulit bawang? tidak salah mengeluarkan pendapat, tapi harus mengambil kira setiap aspek, avenue and remedy... :)

Anonymous said...

i want to say something regarding the comment issued by rylieynna..i don't think the dialogue has something to do with things that will gonna go against the muslim..we Malaysian has to accept the fact that our very own lifestyle is definately like what we have seen in this series. Some other Malay film or series were actually has gone beyond our culture..some film pretending to be like the western lifestyle...no originality at all..the gol & gincu were seen to be a little bit western, but cant u guys see the different...the atmosphere were almost the same as the youngsters in KL..some people may not accept the film SEPET..simply because they cannot accept how Malaysian lifestyle really are..we have to show our very own MAlysian style..and thats is how we can develop our film industry..it's meaningless just to follow or copy the western style when some Malaysian cannot accept the true color of the people in Malaysia...so rylieynna..open your eyes and see the different and originality of the series first and then comment whatever you like..

Anonymous said...

To both anonymous,
I agree with rylieynna and I do believe that we don't condemn the producer for showing the Malaysian culture. That's why we watch this show because we do realise that some people are living the other way of life than we are.

But our main concern is about giving such message to the people. It's a sign of disrespect and immature by potraying how people could react the way they like. Lot of movies and other tv shows from the west give the same messages. But this thing is different because it came out from our own people who are also represent their race and religion. It's of matter of disrespect.

Anonymous said...

whatever it is, aku tak puas hati reza kena aids. aku nak putri dengan reza bercinta. minah yang jadi Ayu tu poyo nyer, tak tahan aku tengok. tak leh producer wat cite yang reza sebenarnya tak de aids. guna le imiginasi. .....
....aidai....

Anonymous said...

wow...i've been out for so long. Hi guys..I'm the rylieynna.

I'm so bored that I type the word 'rylieynna' itself at Google and I've found this site, for the second time. It has been so long and I guess, leaving the latest comment on this would harm no one. So, here we go..

Gol & Gincu..I still watching that series. I'm cool with it. Still, that doesn't change my opinion on the last one. The series where terserlah cacat celanya. I've said what I've said, cuma maybe not in a proper way. I've tried to comment on 3R but unable to do so, the comment yg panjang berjela dah pun di'post' dlm blog saya sebagai my 2nd post.

Anyway, since that day, I've met a lot of 'corrupt'-muslim. Ya..they live among us, and maybe it is us and I'm not saying that I'm a very alim-type. I'M NOT. But still, what right is right and what's wrong is wrong. nO DOUBT IN THAT.

I should say no more.
Thanks for agreeing but mostly thanks for not.